Barbara Dejonghe
Barbara Dejonghe is een Vlaamse regisseur met reeds 10 jaar op de teller. Ze is founder en creative director van Clementine, een audiovisueel agency met sterke West-Vlaamse roots. De business van reclamespots is er eentje die doorheen de jaren sterk is veranderd: van televisie als belangrijkste speler naar social media. Barbara en haar team navigeren door het steeds veranderende landschap met “feel good” hoog in het zeil, dus we voelden haar eens aan de tand.
Layla Oudaha
Layla Oudaha is onder haar 146 000 (!) volgers beter bekend als “inspirationofahijabi”. Ze is een travel influencer en reisleider, die volop inzet op hoogwaardige content.
Glenn Lippens
Glenn Lippens heeft een stevig CV als camera en drone operator. Zo werkte hij aan Helden Van Hier: De Kust, Onder De Radar, Bestemming X, enzovoort. Hoe is hij op dit toch wel unieke carrièrepad terechtgekomen en heeft hij tips voor mensen die in zijn spoor willen volgen?
Sam Gielen
In deze aflevering maken we kennis met Sam Gielen, die na zijn studies regie aan het RITCS een 180° draai maakte en zich omschoolde tot 3D artist. Benieuwd om in de Unreal wereld van Sam te duiken?
Vincent-Aaron Segers
In deze aflevering hadden we een fijn gesprek met Vincent-Aaron Segers, een 1st AC en focus-puller. We spraken over zijn gekste ervaringen, hoe de student grafisch ontwerp door een videoclip in de filmwereld terechtkwam, en waarom hij een focus-puller en zijn remote vergelijkt met een chef en zijn messenset.
Johan Leliaert
Johan Leliaert is al meer dan 30 jaar boekhouder. Als er iemand dus kennis heeft over facturen, wetgevingen en zo verder, is het deze man wel! Johan heeft veel mensen een zaak zien opstarten, de ene keer al succesvoller dan de andere. Welke tips heeft hij voor starters? Welke valkuilen ziet hij? Al dit en meer in de nieuwe aflevering!
Krew Collective
We zaten neer met Jelle, Kanzi en Arthur van Krew Collective: een jong, Belgisch productiehuis. Het bedrijf opereert onder de BV-vorm en werkt met een vaste groep freelancers. Hoe zijn deze jonge ondernemers gestart? Wat is de relatie tussen het bedrijf en z’n werknemers? En wat voor tips hebben de jongens voor andere starters? Ontdek ‘t allemaal in deze nieuwe aflevering!
Youssef Deconinck
Youssef Deconinck werkt voor Xerius, een instantie die starters begeleidt en adviseert. Xerius is zowel een informatiepunt als een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Waarom heb je een instantie als Xerius nodig? Wat kan Xerius precies betekenen voor jou als starter? Youssef doet ‘t uit de doeken voor je in deze nieuwe aflevering!
Leen van Goitsenhoven
Leen van Goitsenhoven werkt bij Amplo, dé HR-partner voor de creatieve sector. Veel mensen zetten via Amplo hun eerste stappen in het werkleven omdat hun werkwijze zo laagdrempelig is. Je leert om te gaan met klanten, je legt connecties, enzovoort, allemaal terwijl je op het vangnet van Amplo kunt rekenen. Maar wat is dat vangnet precies? Waarom is Amplo een goeie plek om te beginnen? Deze vragen en nog veel meer in deze nieuwe aflevering van Ostron: Visual Thinking!
Pascal Braeckman
Voor Pascal Braeckman bij het grote publiek bekend werd als de klankman van Tom Waes, verzorgde hij jarenlang het licht en geluid van Clouseau. Daarna werkte hij ook nog als technicus voor programma’s als De Mol, Familie Backeljau en De Bende Van Wim. Ook vandaag is hij nog steeds bezig met zowel televisieprogramma’s als fictiefilms. Zo’n man met talloze anekdotes en minstens evenveel wijsheid moesten we wel even aan de tand voelen over zijn boeiende job als geluidstechnicus.
Sanne Schockaert
Sanne Schockaert heeft ervaring als location manager voor films als “Girl” en “Vele Hemels boven de Zevende”, en series als “Tabula Rasa” en “Déjà Vu”. Ze is momenteel aan de slag voor “Zillion”, een film over de beruchte Antwerpse discotheek.
Als location scout ga je op zoek naar locaties die zo dicht mogelijk liggen bij het idee dat de regisseur, art director en DOP in hun hoofd hebben, maar tegelijkertijd moet je ook altijd bewust blijven van het feit dat er in die locatie een hele crew binnen moet, dat er stroomvoorziening moet zijn, en ga zo maar door. Van zodra de opnamelocatie vastligt, begint Sanne aan de voorbereiding van de draaiperiode als location manager. In deze aflevering geeft ze ons een inkijk in wat die bijzondere en uitdagende job precies inhoudt.
Mathias Kerner
Mathias Kerner startte zijn carrière als producer in de televisiesector, maar maakte een viertal jaar terug de overstap naar Wenneker. Daar is hij nog steeds aan de slag als producer, maar in plaats van tv-programma’s, zet hij nu zijn schouders onder tal van commercials. Wenneker maakt content voor merken als Boni, Lidl, Adidas, Proximus, Q-Music en McDonald’s. Niet van de minste dus!
Mathias vertelt ons wat je nu juist nodig hebt om een goeie producer te zijn, hoe je met bepaalde situaties omgaat en hoe zijn day-to-day life er uit ziet. Anekdotes in overvloed!
Herman Verbruggen
We spraken al meermaals met mensen die àchter de camera werken, dus hoog tijd om het eens over een andere boeg te gooien: deze week is Herman Verbruggen, beter gekend als “Markske” uit de Kampioenen, te gast. Hoe verschilt een opname van een sitcom met een dag op een filmset? Waar haalt de acteur de mosterd voor zijn comedy? Herman vertelt ‘t ons allemaal, én haalt nog wat leuke anekdotes aan uit 21 seizoenen “F.C. De Kampioenen”.
Mathieu Stevens
Mathieu Stevens is een Belgische regisseur en scenarioschrijver, die in 2012 zijn eerste stappen zette als filmmaker. Na heel wat experimenteren, maakte hij in 2016 de kortfilm “Twist”. De reacties waren lovend, en Mathieu voelde zich gesterkt om een nieuwe stap te zetten en freelancer te worden. Hij richtte ‘Het Bataljon’ op, een productiehuis dat verhalen en vooral emotie probeert te vertalen naar beeld. Humor met een absurd kantje, doorspekt met nostalgie en melancholie, daar maak je deze man blij mee.
Caroline Hemeleers
Caroline Hemeleers heeft jaren ervaring als productiemanager voor films en series zoals “The Sound of Metal”, “De Zonen van Van As”, “Auwch_” en ga zo maar door. Een productiemanager overziet de hele organisatie van een shoot en is het eerste aanspreekpunt wanneer er vragen zijn tijdens een draaidag. Opnames kunnen bijzonder stressvol en onvoorspelbaar zijn, maar een crew die (gemiddeld) een drietal maand samen werkt, wordt ook een beetje familie. Een familie met één gezamenlijk doel: een steengoed eindproduct afleveren.
Lucas Bols
Lucas Bols is een creatieve duizendpoot. Met Studio Nomad maakt hij kortfilms, muziekvideo’s (o.m. voor Studio 100), commercials, corporate video’s,… Hij heeft ook een langdurige samenwerking met SBS Belgium en DPG Media. De creatieveling, die trouwens ook een jaar in Afrika werkte, is momenteel bezig aan “Annwyn”. Deze scifi-arthouse langspeelfilm vertelt het verhaal van vier personages in verschillende tijdperken. Lucas is zowel schrijver, cameraman als regisseur. Hoe combineert hij al die verschillende functies? Wat is zijn geheim?
Joachim Dejonghe
Joachim Dejonghe is regisseur en producer van kortfilms. Tijdens zijn studententijd leerde hij Pieter De Saeger kennen, met wie hij tot op de dag van vandaag samenwerkt onder de noemer IMAGING. Met zijn kortfilm “I Can Change” viel de ex-RITCSer meermaals in de prijzen. Zijn laatste short, “Everything Will Be Fine”, zat op het moment van de opname nog in de laatste fase van de post-productie, maar is ondertussen afgewerkt en werd opgenomen bij de vertoningen op het Film Festival Oostende. We praten met Joachim over wat hem drijft, hoe hij zijn weg heeft gevonden, en, niet onbelangrijk, leren ook wat bij over hoe een producer werkt.
Ingrid Visser
Set dressers zijn de onbezongen helden van de filmset. Hun oog voor detail zorgt er voor dat decors authentiek overkomen. Ingrid Visser deed ervaring op als assistent art director voor Kurt Rigolle, bekend van films zoals “The Broken Circle Breakdown” en “De Helaasheid der Dingen”. We vragen Ingrid wat een art department eigenlijk allemaal doet, en hoe zij verzeild raakte in de wereld van de props.
Liesbeth De Mey
Bij Ostron geloven we graag dat we meer zijn dan enkel een verhuurfirma. Soms zijn we adviseurs, soms zijn we techniciens, maar bijna altijd zijn we een partner in een ontwikkelingsproces. Met deze podcast willen we dat proces gaan verkennen: hoe groei je als creatieveling en hoe kan die groei er uit zien?
Liesbeth De Mey was 10 jaar geleden de allereerste Ostron-klant. De ideale eerste gast dus voor onze podcast. Toen Liesbeth een shoulder rig bij ons huurde, was ze nog student aan het RITCS. Tegenwoordig werkt ze als videograaf, monteur en regisseur. We praten met haar over waar de passie gestart is, waar ze inspiratie vindt en waar ze zichzelf ziet in de toekomst.